buy1

 

ebay_paypal

224illusionחללים בחינוך

מה אתם רואים בציור שמימין? אני רואה גביע. נזכרתי בגביע הזה כשחשבתי על מערכת השעות של בית הספר. חשבון, שפה, אנגלית, גיאוגרפיה, תורה וספורט. טבלה השעות שמייצגת את מקצועות הלימוד, את הזמן המוקדש ללימודים, את שיעורי הבית, את הכיתה, המחברות והחוברות.

אבל מבט שני מגלה בציור את החללים הלבנים, אלה שנמצאים בצדדים, בין השורות. חללים לבנים שמרכיבים מפגש בין שתי דמויות, בני אדם המביטים זה בזה. והדמויות הללו מזכירות לי את הפן האחר של בית הספר.

מהם החללים במערכת החינוך? חישבו למשל על הזמן בו הילדים אינם מחויבים לשבת בכיתה, והם חופשיים לצאת לחצר. אנו מכנים זמן זה "הפסקה", אך מדובר בשיעור חברה חשוב מאין כמוהו. זהו חלל לבן. ומה לגבי ילד שיוצא מהכיתה להתאוורר או להתרוקן? גם עבודת בית שיש לבצע בקבוצות, יציאה לטיול, ימי ספורט, מראה החצר והאווירה במסדרון, היחסים בין מורה לתלמידיה והדינאמיקה הכיתתית. ההערות האישיות שקשורות להתנהגות התלמידים, התגובות לדבריהם או לשתיקותיהם. קשר עין, מבט מבין, סימן של היד, מגע על הכתף, חיוך. כל אלה לא נועדו להעביר ידע, הם לא מכשירים הוראתיים, הם החללים המעצבים את האופן בו נפגשים ומתקשרים בני אדם.

"המצב במרבית בתי הספר בישראל כיום הוא שבית הספר רואה את תפקידו כספק של ידע ואינו עוסק כמעט בחינוך חברתי." כך קובעות רונית יונוביץ', פסיכולוגית חינוכית וד"ר עירית כהן, מאבחנת לקויות למידה, במאמר שפורסם במאי 2011.

כל בית ספר משקיע באופן כזה או אחר בחינוך חברתי, אבל הפסיכולוגית ד"ר רונית פלוטניק מציעה בספרה "לגדול אחרת" ללכת צעד אחד קדימה, ולהקצות איש צוות חינוכי לתפקיד פיתוח רגשי, חברתי וערכי. מנהלת בית ספר "רעים" בשמשית מממשת את הרעיון מזה כמה שנים וקוראת לאיש הצוות שנוסף לסגל – מלווה חברתי. מדובר באיש חינוך שאיננו מורה. כיתת האם שלו היא החצר, והוא דמות מוכרת ואהובה בקרב התלמידים.

בזמן השיעורים קולט המלווה החברתי ילדים שיוצאים או מוּצָאים מהכיתה, ובכך מצד אחד – הוא מסייע למורה להמשיך בשיעור כסדרו, מצד שני – מרגיע את הילד ועוזר לו להתמודד עם הבעיה שהציפה אותו, לעבד את ההתרחשות ולבנות אסטרטגיית התמודדות באירועים משבריים בעתיד. בבית ספר "רעים" המלווה החברתי עוזר לעתים גם בכיתות עצמן על פי הצרכים המשתנים, על פי שיקול דעת המנהלת.

יונוביץ' וכהן כותבות במאמרן: "השהות בבית הספר במשך שעות רבות יוצרת אפשרויות רבות של יחסי גומלין בין-אישיים ומהווה סביבה היוצרת הזדמנות ליישם את התפיסה של בית-הספר כזירה היכולה לשמש מגרש אימונים להתפתחות הרגשית, החברתית והערכית של התלמידים."

החצר היא כיתת האם של המלווה החברתי, בזמן ההפסקה הוא נוכח באופן קבוע. הוא מונע עימותים בין תלמידים בזמן אמיתי לפני שהם פורצים, בזכות היכרות קרובה עם התלמידים. הוא מדריך בהפסקות, מפשר, מרגיע ומתווך בתקריות מועדות לפורענות. למשל במקרים של קצר בתקשורת, אי הבנות, פרשנות לא נכונה של ילדים להתנהגויות שונות, הוא עוזר לילדים להסביר את עצמם.

תפקידו לארגן את החצר כך שתמנע אלימות. בונה אזורי הפעלה מגוונים מובנים בימים שונים, על מנת לאפשר סובלימציה ולפתח כישורים חברתיים. למעשה, המלווה החברתי מרחיב את תחומי העיסוק של התלמידים במסגרת החיים החברתיים בבית הספר, הוא מאפשר להם להתחבר, כל אחד לתחום שיבחר, בחצר (פעילות גופנית, כישורי משחק, קשר לטבע, לצומח או לחי, מיומנויות אמנותיות). הוא מאתר כישרונות ומנתב כישורים. ילד שלא מוצא את עצמו בהפסקה, עלול להתנגש עם הילד העסוק. ילד שלא מוצא את עצמו עלול להפריע לילדים אחרים, להגיע למעשי ונדליזם ואלימות ואולי אפילו לגרור אחריו ילדים נוספים לכיוונים האלה. המלווה החברתי מונע את זה כשהוא מעצים יכולות שאינן באות לידי ביטוי בכיתה, ויוצר להן במה בהפסקה.

לפי הרעיון של ד"ר פלוטניק, המלווה החברתי עובד עם ילדים בקבוצות חברתיות שונות בדרכים בלתי פורמליות, במה שהיא קוראת "הוראה מתקנת חברתית". הוא מלמד קבוצות קטנות של ילדים עם קשיים חברתיים בעזרת משחק או עבודה בגינה אקולוגית/חקלאית או בדרכים בלתי פורמליות אחרות, לימוד של כללים, חיברות, ויתור וסבלנות. הוא לומד להכיר את הילדים מזווית שונה ורואה דברים שהמורים לא רואים, מאיר שטחים אפורים. ההפסקה היא הזדמנות לשהות בין הילדים באווירה המאפשרת ביטוי חופשי וגילוי רבדים שונים באישיות התלמיד.

אם נזכה למלווה חברתי בבית ספרנו (בית ספר משתף, דתיים וחילוניים יחד), כפועל יוצא מתפקידיו הוא יוכל לחזק חברויות בין תלמידים שלא נפגשים בתנועת הנוער, בבית הכנסת ובטיולי השבת. נוכחותו תתרום לכלל ילדי בית-הספר, לאקלים החברתי ולהתפתחות השפה החברתית והערכית בבית-הספר. תפקיד חשוב בייחוד בבית ספר שחורת על דגלו ערכים לפני הכול.

אילת אסקוזידו


חזרה >>