מה אתם הייתם עושים

מה אתם הייתם עושים?

ההיסטוריה הנרשמת על דפי הביוגרפיות היא מלכתחילה נטולת יומרות לאמת מוחלטת. ביוגרפיה בהגדרתה היא עדות סובייקטיבית המבוססת על זיכרון; ולכן מזמינה את הקורא לשאול, להטיל ספק, לברר – כיצד מתוארים אותם אירועים בספרי מחקר, לעיין בעיתוני התקופה, במפות ולהשוות עם עדויות נוספות.

סיפורי חיים מעמידים אותנו מול מצבים במציאות, ומספרים איך אנשים שקלו ובחרו נתיב זה או אחר. בחירתם נעשתה על רקע היש והאין של תקופתם, ובאמצעות ערכי תרבות, מוסר ודת. השאלה – כיצד הייתי שוקל את צעדיי ומחליט באותה סיטואציה – היא שאלה בלתי נמנעת. בדמיוני אני יכולה ללבוש את בגדיהם של גיבורי הביוגרפיה, לנשום את האוויר שהם נשמו, להשתמש בטכנולוגיות שעמדו לרשותם... אבל לעולם לא אוכל להשתחרר מהשקפת עולמי, מאישיותי ומהערכים המובילים אותי.

שימו את עצמכם במצבי חיים של אחרים, ותנסו לדמיין איך אתם הייתם מתנהגים.

קחו לדוגמה את סבא שלי, טוביה, עליו השלום. יום בהיר אחד מגיעה לבקר אותו אחותו הצעירה, אותה לא פגש 12 שנים. היא התבגרה בהרבה יותר מתריסר שנים. ניצולת שואה יושבת מולו. מספרת לו שהוריהם, שאחיה ושהאחיינים שלהם נרצחו. איך עליו לקבל אותה ולהתמודד עם המידע הקשה שהיא מביאה?

סיפור מתוך ספר "אבן חדשה":  http://bit.ly/TARASA1

במיזם TARASA הזיכרונות וסיפורי החיים משמשים חומר למחקר וללמידה עבור חוקרים, סטודנטים ותלמידים. ד"ר בועז לב טוב, ראש החוג להיסטוריה ומנהרת הזמן במכללה האקדמית בית ברל, שותף למיזם: "אנחנו מאמינים שחשיפה של הזיכרונות האישיים האלה תורמת להבנה נכונה ועמוקה יותר של ההיסטוריה של כולנו. כל זיכרון מתועד הוא חתיכה אחת בפאזל, שהוא הסיפור של כולנו."

פוסטים נוספים

‏2 תגובות

  1. מירי ערמון ב- 5 בספטמבר 2019 בשעה 21:23

    קשה לי באופן אישי לדמיין חלק מהסיפורים האישיים במשפחתי, לעיתים הם נשמעים לי עתיקים, כל כך הרבה השתנה. אני שמחה שבאמצעות הספר המשפחתי אני יכולה לספר לילדי על קורות משפחתם.

    • אילת אסקוזידו ב- 8 בספטמבר 2019 בשעה 10:53

      תודה על התגובה.
      ניסיתי לומר שלפעמים אלה לא תרחישים עתיקים או דמיוניים ודברים דומים עשויים או עלולים לקרות לנו היום.
      באמצעות הספר המשפחתי מתאפשר לנו להביע דעתנו על הבחירות שעשו אחרים, ועל ההשלכות שהיו או שיש עדיין לבחירות שלהם.
      זו דרך מצוינת ללמד את עצמנו ואת הילדים בחירה מושכלת מהי, ניהול סיכונים, מאזן שיקולים, רווח והפסד.



השאר תגובה





תוכן מוגן - לא ניתן להעתיק!

צרפי אותי לרשימת התפוצה לקבלת הצעות וטיפים לתיעוד